fredag 21 juni 2013

Glad Midsommar!

Jag hoppas att ni alla har en härlig, fantastisk och glädjefull Midsommar!
I det Sjögrenska hemmet tar vi det lugnt och bryr oss inte om att dansa runt någon midsommarstång. Det går så bra ändå!
Däremot har jag bemödat mig om att göra en stor skål potatissallad och en smörgåstårta!
Vill ni ha receptet på smörgåstårtan? Det kan ni väl få! :D
Till Tårtan på översta bilden gick det åt ett paket Hällakaka.
1 tub Tartex, valfri smak men jag tog den med örter.
5 - 6 msk gräddfil och majonnäs (jag tog ungefär 50/50)
50 g rumstempererat smör
4 msk finhackad rödlök
ca 2/3 burk Coop Cornichonger (= ca 60 g avrunnen vikt) Finhackade
Örtsalt, svartpeppar och lökpulver
Blanda allt (utom bröden förstås) till en smet och smaka av med kryddorna. Bre på ca 2 msk av röran på varje bröd och stapla dem ovanpå varandra. Spar lite smet att bre på runt om på sidorna. Dekorera med tunt skivad gurka och körsbärstomater. Låt gärna stå i kylen några timmar eller till nästa dag för att goa till sig. Om du gör det kan garneringen med fördel vänta till strax före serveringen.
Smaklig måltid!

Anneli.

Inga kommentarer: