tisdag 24 september 2013

Herre Jösses va gott

Idag fick jag helt plötsligt för mig att göra sockerfri Vegan- och Raw Food-glass till efterrätt till Adrian och mig. Och shitt påmfritt va god den blev!!
Här kommer receptet:

GRÄDDGLASS MED HALLONRIPPEL

3 Bananer - frysta i bitar
1 dl Cashewnötter, helst blötlagda i 8 timmar
1 struken tsk äkta Vaniljpulver
ca 1 dl Oatly iMat
ev 1 tsk Honung (Obs! Inte vegan!)

1 dl frysta Hallon
ca ½ dl Oatly iMat
ev 1 tsk Honung

Gör så här:
Mixa cashewnötter, iMat, vaniljpulver och ev honung i en mixer till en slät smet. Lägg i fryst banan i bitar och mixa allting slätt. Ev kan det behövas lite mer iMat. Häll över i en skål och ställ in i frysen medan du mixar hallon, iMat och ev honung till det är slätt. Ev kan du behöva lite mer iMat här också... jag mätte inte så noggrant..! Ta ut skålen med gräddglassen ur frysen och rör i de mixade hallonen lite "slarvigt". Klart!
Ät och njut!

TIPS: Vill du inte äta honung kan du istället söta med en eller ett par dadlar.
Ska du inte äta glassen direkt så kan jag tänka mig att du innan du rör i hallonmixet kan köra glassen i en glassmaskin en stund för att få den fastare och krämigare, och sen röra i hallonen. På så sätt tror jag att glassen inte blir lika hård som om du bara skulle frysa in den.

Anneli.

Inga kommentarer: