onsdag 23 oktober 2013

Grönt va' de' här!

Ärtpesto... kan det va nåt?
Jag har hittat en blogg som i första hand vänder sig till studenter med skral kassa och som har tröttnat på nudlar. Nyttig och billig mat är vad "Skippa nudlarna" handlar om, och där hittade jag (bland många härliga, inspirerande recept) ett recept på just ärtpesto.
Min vana trogen kunde jag inte låta bli att "pimpa" det lite, för trots att jag tyvärr inte har nån ekonomi att tala om så är den i alla fall liiite bättre än de flesta studenters och jag råkade ha både cashewnötter och färsk basilika hemma, så min variant på receptet blev så här:
3½ dl frysta ärtor (= 200 g)
1 knapp dl cashewnötter (= 50 g)
2 nävar färska basilikablad (eller 2 tsk torkade)
2 vitlöksklyftor (stora)
Trocomare örtsalt, lökpulver, pepparblandning, cayennepeppar
1 knapp dl vatten
Tina upp ärtorna. Lägg allt i en mixer och häll i vattnet lite i taget medan du kör till det blir en slät smet. Smaka av så det är lagom kryddat. Klart! Hur lätt som helst alltså! :D
Och snacka om att det blev grönt:






Bilden till vänster är tagen utan blixt och stämmer bäst överens med hur färgen verkligen blev, och den till höger är tagen med blixt.
Ärtpesto kan du ha som dipp, smörgåspålägg, till pasta... ja vad som helst nästan! Den blev jättegod och nåt mer snabbt och lättlagat får man leta efter!
I sommar tänker jag prova att göra den med färska ärtor så det bli Raw food! Tror det kan bli riktigt gott! :D

Anneli.

Inga kommentarer: