lördag 2 november 2013

Fler tips om kokosmjölk/grädde

Nu har jag gjort kokosmjölk flera gånger och är mycket nöjd med resultatet! Dock har jag hittat och kommit på fler smarta tips, och även använt kokosfibrerna som blir kvar efter mjölktillverkningen! Ingenting behöver gå till spillo!! Me like!! :D

Igår kväll gjorde jag en liten sats kokosmjölk (på 125 g kokosflingor + 4,5 dl vatten):
För att förlänga hållbarheten mixade jag kokosflingorna och vattnet efter precis en timmes blötläggning och kylde sen snabbt ner mjölken i ett vattenbad innan jag ställde in det i kylen! Dessutom mixade jag även kokosflingorna INNAN jag hällde över det kokande vattnet för att få ut mesta möjliga! Det blev riktigt krämigt och gott!

Nåt annat nytt som jag gjorde var att göra "eftermjölk", d v s jag tog hälften så mycket vatten som vid första mixningen och mixade och silade en gång till. Detta för att jag läste (eller om jag såg det på youtube...) att det är bra att kokosfibrerna är så fettfattiga som möjligt om man t ex ska baka eller göra plättar och liknande. De suger åt sig mer vätska och binder bättre då. Eftermjölken blev naturligtvis "tunnare" och kan mer liknas vid lättmjölk i jämförelse, men det funkade utmärkt att ha i té och jag kan tänka mig att det blir god varm/kall choklad av den!

Så; för att förtydliga förfarandet när jag gör kokosmjölk så gör jag som följer:
Mixa kokosflingorna, häll på kokande vatten. Låt stå under lock i 1 timme och mixa sen i ett par minuter. Sila och kyl mjölken i vattenbad och ställ in i kylen direkt det är kallt.
Häll sen tillbaka kokosfibrerna i mixern (eller annat valfritt kärl) och häll på halva mängden kokande vatten. Låt stå 1 timme och mixa sen ett par minuter innan du silar och kyler mjölken.

Sen torkar jag kokosfibrerna i en ren, torr stekpanna på lägsta värmen tills det några timmar senare är helt torrt. Rör om då och då och kläm sönder ev klumpar. Förvara i tätslutande burk.

Kokosfibrerna/mjölet kan du sen använda i olika bakverk och plättar istället för det dyra kokosmjölet man köper på Hälsokost.

Lycka till med din kokosmjölktillverkning!

Anneli.

Inga kommentarer: