söndag 26 januari 2014

Golden milk version 2.0

För er som följt min gröna blogg ett tag så är det nog ingen nyhet att jag försöker att dra ner på mjölkprodukterna i min mat.

Jag gillar att förenkla min matlagning, för egentligen är jag inte överförtjust i att laga mat...! Jag gör det för att jag inte vill äta alla de tillsatser som finns i hel- och halvfabrikat, men skulle jag ha råd och färdiglagad mat var lika nyttig som hemlagad skulle jag nog inte laga mat så ofta! Men nu är det inte så verkligheten ser ut och alltså får jag snällt laga min mat!

I det Ayurvediska orginalreceptet till Golden milk som jag skrev om igår så ska det egentligen vara komjölk, men självklart kan man ju ta vilken mjölk(ersättning) man själv föredrar! I mitt kylskåp fanns ingen mjölkersättning idag, men väl cashewnötter! Så jag bestämde mig för att "göra två flugor på smällen" (som min pappa skämtsamt brukade säga) och göra en mer mättande - och mjölkfri - variant av Golden milk!
Det blev supergott!! Vill ni ha receptet? Men Ok då!! Här kommer det:

GOLDEN SMOOTHIE
1 dl cashewnötter
1 msk chiafrön
½ tsk mald kardemumma
ev 1 tsk honung
1 tsk gurkmejepasta
1 tsk kokosolja
2 små bananer
ca 2 dl vatten

Börja med att mixa cashewnötter och chiafrön till ett "mjöl". Tillsätt sen allt det andra utom ca 1 dl av vattnet. Mixa en stund så det blir alldeles slätt. Under tiden du mixar tillsätter du mer av vattnet tills du får den konsistens som du föredrar.
Ät gärna din Golden Smoothie med sked. Det är viktigt att "tugga" för att få in saliven i det vi äter/dricker! Matsmältningen börjar redan i munnen!!

Jag toppade min Golden Smoothie med Raw skalade hampafrön, men det fick jag inte med på bild. Men gott som tusan blev det!

Anneli.

Inga kommentarer: