lördag 25 januari 2014

Golden milk

Här kommer det utlovade receptet på Golden milk som jag skrev om igår.
½ - 1 tsk gurkmejepasta (se gårdagens inlägg)
2,5 dl mjölk (av vilken sort du föredrar)
1 tsk ekologisk kokosolja
ev 1 tsk honung
ev lite mald kardemumma

Ja, det är bara att värma allt till önskad temperatur och dricka! Smaken var riktigt Ok faktiskt, och godare hade det blivit om jag hade haft kardemumma i, men det får bli imorgon!

Faktum är att jag drack det här till frukost och det var det enda jag hann få i mig innan jag fick gäster så jag gjorde "äggmjölk" av det för att få större mättnadskänsla.
Äggmjölk var något jag lärde mig dricka under de 3½ år som jag levde på LCHF Veggie style. Då gjorde jag den mest som typ varm choklad och det är både gott och mättande!
Då, under mina LCHF-dagar gjorde jag min äggmjölk med ca 20 g kokosolja, smaksättning; t ex 2 tsk kakao eller lite saffran, 1 ägg, knappt 2½ dl kokande vatten, lite sötning; t ex björksocker eller lite stevia, och en skvätt grädde.
Idag när jag gjorde äggmjölk av Gyllenmjölken (om jag nu ska ge den ett svenska namn) så lät jag bara mjölken bli hetare än bara dricktemperatur och vispade helt sonika i ett uppvispat ägg i den rykande heta (men inte kokande) mjölken. Easy peasy!

Klicka HÄR för att komma till en hemsida som skriver om fördelarna med att dricka Golden milk, och de är rätt många!! :D

Ok! Det här får bli allt för denna gång!

Anneli.

Inga kommentarer: