fredag 24 januari 2014

Gurkmeja för hälsan!

Long time - no see!! Jag har inte bloggat på denna min gröna blogg på över en månad och jag ber om ursäkt för det! Men jag har helt enkelt inte orkat! Däremot så har jag nästan dagligen tänkt att jag vill vara mer aktiv även på denna blogg - hälsa är ju något som ligger mig mycket varmt om hjärtat! Och jag har inte bara tänkt - jag har samlat på mig en hel del intressant hälsoinformation som jag kommer att dela med mig av här framöver!

Jag börjar idag med den nästan mirakulöst fantastiska Gurkmejan:
Det är ingen nyhet för mig att gurkmeja är en helt fantastisk krydda med hälsobringade egenskaper, men att den är såå fantastiskt nyttig var jag inte medveten om! Gurkmeja är släkt med Ingefära och har till mångt och mycket liknande egenskaper. Men frågan är om inte Gurkmeja är ett strå vassare!

Denna bild har jag hittat på nätet nånstans - förmodligen på facebook där jag brukar "stjäla" bilder och annat jag tycker är bra!
Gurkmejans nyttoområden: Förstör cancer som inte "vanliga" cancermediciner biter på, förstör cancerstamceller, skyddar mot skador från strålning, minskar inflammationer och skyddar mot tungmetallförgiftning. Det är ingen dålig lista det!!

Nu är jag inte särskilt rädd för att få cancer, men jag har ändå tänkt att jag ska öka mitt dagliga intag av Gurkmeja - och har redan börjat lite smått! Främst är jag intresserad av den inflammationsreducerande effekten! De flesta av oss har pågående inflammationer i kroppen utan att ens veta om det, och kanske är det en bidragande orsak till att jag är så himla trött!?!

På nätet har jag kommit i kontakt med någonting som kallas "Golden milk" som görs med en gurkmejepasta som man lätt kokar hemma på spisen. Jag kommer att skriva om Golden milk i kommande blogginlägg, men idag tänkte jag berätta om den här pastan som alltså är grunden i Golden milk.

Jag ska börja med att berätta att när jag googlade och surfade runt på nätet i jakt på hälsosamma tips och råd och hittade receptet på Golden milk så hittade jag för det första flera olika varianter, men också på några ställen där det stod att om man blandar gurkmeja med svartpeppar så ökar man gurkmejans effekt med - håll i er nu - 2 000 %!! Kan det verkligen vara sant? Det låter ju helt fantastiskt!

I alla fall; idag kokade jag äntligen den här Gurkmejepastan - med svartpeppar!! Och imorgon ska jag göra mig en kopp Golden milk! (Jag gjorde en liten "variant" idag på det som blev kvar i kastrullen, men imorgon ska jag göra det efter receptet!)
Gurkmejepastan gör man så här:

½ dl gurkmeja
2 krm finmalen svartpeppar
Vatten

Ha i kryddorna i en liten rostfri kastrull. (Jag rekommenderar att ni använder ekologiska kryddor. De man köper i vanliga matvaruaffärer är bestrålade för längre hållbarhet!)
Häll på ca 1 dl vatten till att börja med och späd med mer vatten om det behövs. Låt sjuda försiktigt under omrörning i 8 minuter. Det ska bli en ganska lös - men inte rinnig - pasta. Häll upp i en ren glasburk och förvara i kylskåp. Håller i ca 2 veckor.
Burken jag hällde min gurkmejepasta i är en urdiskad, liten honungsburk - jag tror den tar ca 350 ml.

I nästa blogginlägg ska jag berätta om hur man gör Golden milk! :D Förhoppningsvis kommer det blogginlägget redan imorgon! :D Välkommen tillbaka!

Anneli.

Inga kommentarer: