söndag 9 mars 2014

DIY: Tandkräm

För nån dryg månad sen gjorde jag egen tandkräm för första gången, men nu håller den på att ta slut. Dags att göra ny alltså!
I den förra tandkrämen hade jag kokosolja, bikarbonat, salt och lite pepparmintsolja.
Men idag hade jag även i salviablad, och istället för pepparmintsolja hade jag grönmyntaolja.
Salvian före och efter att jag klippte av bladen.
Bladen av tre krukor ekologisk Salvia vägde 36 g som ni ser av bilden här inunder
Till det tog jag 111 g havssalt (skulle ta 110 g, men 111 g var nära nog!)  :-)
UPPDATERING, 12/3: Det här var på tok för mycket salt!!! VARNING!!! Det sved som attan i munnen!
Receptet jag hade som bas var egentligen för Tandpulver, och jag tänkte att jag bara skulle lägga till de andra ingredienserna, men se det gick alltså INTE!!
I min första tandkräm jag gjorde hade jag: 1½ dl bikarbonat, 1 stuken tsk salt, 1 dl kokosolja och några droppar pepparmintsolja, och jag tänkte när jag mixade i hop den nya tandkrämen att "det var värst vad mycket salt det var i det här receptet" men tänkte att personen jag fått receptet ifrån visste vad den gjorde...! Så det kan gå...!
Mitt förslag är att du gör allt som i det här receptet, MEN bara tar en struken tesked salt!
Sen hällde jag salviabladen och saltet i en liten mixer:
och mixade till alla bladen var helt finfördelade i saltet.
Så här såg det ut:
Men en slickepott skrapade jag ut alltihop på ett bakplåtspapper och bredde ut det så gott det lät sig göras.
Och sen skjuts in i ugnen:
Det ska vara så absolut lite värme det bara går i ugnen! Min blir ungefär 40 grader när ugnsluckan står lite på glänt, vilket den ska göra medan blandningen torkar!
Efter 45 minuter i ugnen såg det ut som på bilden här ovan, Det var inte riktigt torrt än, så jag rörde om och försökte trycka sönder klumparna så det skulle torka fortare.
Efter ytterligare 40 minuter var det torrt och så ut så här:
Dags att hälla tillbaka i mixern och mixa till ett pulver:
När man kommit så här långt kan man säga att man har ett tandpulver. Vill du inte göra mer än så här (utom möjligen att mixa i några droppar eterisk olja; t ex pepparmynta eller grönmynta) så behöver du inte! Det är bara att doppa tandborsten i pulvret och borsta! (Förvara pulvret i en burk med tättslutande lock.)
MEN... Jag ville göra en tandkräm med kokosolja, för kokosolja är så himla bra för munhygienen så jag fortsatte:
Jag hade i ca 15 droppar grönmynta och 1 dl smält kokosolja.
När allting var mixat såg det ut som här ovan.

För att inte saltet och bikarbonaten ska lägga sig på botten tog jag fram en frysklamp ur frysen,
ställde min burk med den nästan färdiga tandkrämen på den och sen rörde jag om en stund med en smörkniv till konsistensen blivit fastare.
Och så här såg min tandkräm ut precis innan jag ställde in den i kylen där den kommer få stå till min gamla tandkräm är helt slut och det är dags att börja med den nya.

Som ni kanske vet så smälter kokosolja vid +25 grader och på sommaren kan det nog hända att tandkrämen kommer att smälta och då kommer ju saltet och bikarbonaten att lägga sig på botten. Men det är ingen fara! Se bara till att ha en liten smörkniv eller tésked att röra om med och häll lite på tandborsten!

En annan sak att tänka på när man borstar tänderna med kokosolja är att INTE spotta ut i handfatet! Eftersom kokosolja har en fast konsistens i temperaturer under 25 grader så kan det ställa till problem i avloppet! Spotta ut kokosoljetandkräm i papperskorgen istället!

Innan jag avslutar detta blogginlägg ska jag bara tala om att så här många bilder (16 st!) har jag ALDRIG haft i ett blogginlägg förut!! Och det lär nog dröja innan jag har det igen! :P

Anneli.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Detta måste jag prova. Återkommer vart efter. Tack för att du delar med dig. Mvh laiza

Unknown sa...

Detta måste jag prova. Återkommer vart efter. Tack för att du delar med dig. Mvh laiza

Anneli Sjögren sa...

Hej Laiza!
Va kul att jag kunde inspirera dig till att göra egen tandkräm!
Jag blir jätteglad om du återkommer med lite feedback! :o)
Lycka till med tandkrämstillverkningen!