lördag 8 mars 2014

Kokosnutella och kokossmör

Idag kom inspirationen över mig igen! :D Och då är det ju bara att passa på som ni förstår! :D
I december förra året gjorde jag egen Nutella som blev supergod och väldigt uppskattad av familjens tonåring! Jag har varit jättesugen på Nutella i flera veckor, men inte orkat göra egen - och köper, det gör jag INTE!! Nä usch och fy! Den innehåller ju både vitt socker (massor!) och fulfett!
What to do, what to do? Jo, serni, man öppnar en påse ekologiska kokosflingor, mixar dem och tillsätter kakao och nån form av sötning. Hur enkelt som helst!!

Så här:
KOKOSNUTELLA , ca 375 g
250 g kokosflingor
½ dl kakao
½ dl sötning (jag hade björksocker)
½ dl smält kokosolja
1 tsk Äkta vaniljpulver

Gör så här:
Mixa kokosflingorna tills de blir en flytande, len massa. Skrapa ner från kanterna några gånger under tiden du mixar. Tillsätt övriga ingredienser och mixa en liten stund till. KLART!

Kokosnutellan kommer att bli fast/hård om du förvarar den i kylskåp. Jag har nyss ställt in min så jag vet inte exakt hur hårt det kommer att bli, men jag gissar att den blir riktigt hård! Men i värsta fall får den väl stå ute i rumstemperatur en stund innan jag ska använda den! Eller så kan man byta ut kokosoljan mot t ex rapsolja.
Det som inte fick plats i min burk hade jag på pannkakor istället för sylt. Mmmmmums!! Det var gott!! :D

Förresten: Om du bara mixar kokosflingor till krämig konsistens så har du gjort kokossmör rätt och slätt! Det är jättegott det med! :D Men nu var det ju nåt chokladigt jag var sugen på...! :P

Anneli.

Inga kommentarer: