torsdag 8 maj 2014

Gluten- och mjölkfritt formbröd

Idag har jag bakat glutenfritt bröd efter ett recept som jag hittade på i lördags, fast då gjorde jag "frallor" av degen och idag blev det formbröd istället. Formbrödet har jag inte smakat än för jag fastar idag, men frallorna blev jättegoda och det här är ju samma recept, så det har förhoppningsvis blivit lika gott den här gången! :D
Vill ni ha receptet? Ok! Här kommer det:

ANNELI'S GLUTEN- OCH MJÖLKFRIA "HITTEPÅ-BRÖD"
12 frallor eller 1 formbröd.

1 dl linfrö
2 dl havregryn
½ dl Fibrex
½ dl Fiberhusk
1 dl kikärtsmjöl
1 dl Pofiber
1½ tsk bikarbonat
½ tsk salt

4 ägg
2½ dl kokos-, havre-, eller rismjölk
2 msk äppelcidervinäger
½ dl kokosolja, smält
1 mogen banan

Till formen: kokosolja och t ex kokosmjöl eller liknande

GÖR SÅ HÄR:
Börja med det torra: Mixa linfrön, havregryn och fibrex till mjöl. Blanda i övriga torra ingredienser.

Bryt bananen i små bitar och häll på de knäckta äggen. Vispa med en elvisp så att bananen blir ordentligt mosad och smeten fluffig. Häll i äppelcidervinägern och rör omväxlande i mjölk, kokosolja och mjölblandningen. Blanda ordentligt och låt sen smeten stå och svälla minst 10 minuter.
Vill du göra frallor går det lättast att rulla dem med blöta händer och gör du formbröd slätar du till ytan med blöt hand. Smöra och bröa formen först.

Frallor gräddar du i 175 grader till de har fått fin färg, ca 10 - 15 minuter (har jag för mig att det tog... hmmm... minnet sviker här på kvällskvisten..!)
Formbrödet gräddar du på ca 160 grader i ca 40 minuter. Låt svalna helt innan du skär upp brödet i skivor och frys in det som inte går åt på ett par dagar!

Väl bekomme! :D

Anneli.

PS. Jag vet att jag lovade en uppdatering om hårtvätt med såpa och Resistent Stärkelse, men detta med brödet "kom emellan" och nämnda uppdatering kommer snart på en dator nära dig! Lovar! DS.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i Hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

Anneli Sjögren sa...

Hej Emilie!
Tack, jag går gärna med i hittarecept.se!