tisdag 6 maj 2014

Juice it or loose it!

(o: MER JUICE TILL FOLKET!! :o)

Natten till igår satt jag uppe och tittade på en 1½ timmes lång videofilm på Superjuiceme.com. Att jag satt just mitt i natten berodde på att filmen - eller dokumentären rättare sagt - bara visades gratis till kl 8.00 igår morse, och så dags är jag inte vaken...!

Den här dokumentären var väldigt intressant och superinspirerande! Det var 8 sjuka människor med sammanlagt 22 olika diagnoser varav 6 stycken av dem var mer eller mindre överviktiga, och alla skulle de juicefasta i 28 dagar!

Resultaten för samtliga var helt fantastiska! Förutom att gå ner i vikt, så blev de två som hade diabetes när de kom friska från det och en av männen - som kom med 2 resväskor: en med kläder och en med medicin! - fri från nästan all medicinering!! Från 52 tabletter om dagen när han kom till stället i Portugal där de var, till endast 2 tabletter om dagen en månad efter att han kommit hem igen!! Helt fantastiskt!

Detta var så inspirerande att se att jag bestämde mig för att ge min relativt nyinköpta (lite drygt 1 år sen) juicemaskin en ny chans!
Fast jag önskar att jag hade en bättre maskin... jag tycker att fibrerna som kommer ut är alldeles för blöta! Jag brukar köra om dem en extra gång, men tycker fortfarande att det borde gå att få ut mer! Jag tröstar mig med att det hamnar på komposten där det blir till ny jord, men ändå...!
När jag hittar alla mina miljarder (hmmm... vart var det nu jag la dem....?) så ska jag köpa mig en värstingmaskin (har sett en jag vill ha för sisådär en 35 tusen kronor...), men tills dess får jag hålla tillgodo med den jag har!

Det man ska tänka på om man är i juicer-köpartagen är att man helst INTE ska köpa en juice-centrifug! En sån sliter sönder cellmembranen så juicen inte kommer att innehålla lika mycket näring som när grönsakerna och frukten blir krossade/pressade som i t ex min juicer.

Igår dammade jag av min juicer i alla fall och gjorde jättegod juice på det jag hade hemma! Det blev gurka, morötter, citron, äpple, potatis och passionsfrukt. Idag till frukost gjorde jag juice på gurka, morot, citron, äpple, potatis och vitkål. Den blev rätt god den med, men när jag åker in till stan om en stund ska jag köpa ingefära för det tycker jag är så gott att ha i. För att inte tala om nyttigt!

Var det nån som reagerade på att jag hade potatis i mina juicer förresten? Det har jag faktiskt inte hört att någon annan har haft, men jag tänkte att det var ett bra sätt att få i sig Resistent Stärkelse - och det var det! :D

Vi får se om jag orkar juicefasta i 28 dagar så som de gjorde i den där dokumentären. Jag skulle verkligen vilja göra det, men det får nog bli i sommar i så fall! Men tills dess ska jag försöka få mig till att göra och dricka färskpressad juice åtminstone 1 gång varje dag! Eller... kanske inte på mina fastedagar... det blir ju säkert rätt mycket kalorier och jag får ju bara äta/dricka 500 kcal på en fastedag... eller så struntar jag i det och byter ut den mat jag skulle ha ätit mot juice... hmmmm.... ska fundera på det!! (Snacka om I-landsproblem!!) :P

Men nu ska jag åka in till stan! Förutom att handla ska jag jobba några timmar också! Skönt när jag kan flexa min arbetstid ibland och jobba på de timmar som passar mig för dagen!

Uppdatering om hårtvätt med såpa, och mer om Resistent Stärkelse kommer i nästa blogginlägg! Stay tuned! :o)

Anneli.

Inga kommentarer: