tisdag 23 december 2014

Julgodis i elfte timmen

Så här "dan före dopparedan" tänkte jag att ni skulle få receptet till ett super-dupergott julgodis jag gjorde härom natten när jag som vanligt inte var tillräckligt trött för att det skulle vara värt att gå och lägga sig..!
Det här godiset var faktiskt så gott att jag även kommer göra det vid andra tidpunkter än just bara till jul, och med något-så-när schyssta ingredienser är det ett godis som är långt bättre (eller mindre onyttigt...) än mycket annat! Att det dessutom var väldigt lätt att göra är ju ett stort plus! :o)

Jag har inte döpt godiset till något än... hmmm... vad ska jag kalla det...??
När jag hittade på receptet utgick jag från ett godisrecept som heter "Strykande åtgång" och kommer från ARLA tror jag.. så jag tror jag döper det här godiset till:

STRYKANDE ÅTGÅNG 2.0
Som ni ser gjorde jag det i 2 versioner; en med mörk choklad och en med vit choklad! Båda vart jättegoda, men den med vit choklad är nog ett strå vassare enligt mig!

Ok! Här kommer receptet:

50 g smör eller kokosolja (eller blandat)
1 dl vispgrädde
1 dl kokossocker
1 msk agavesirap
1 nypa salt
100 g choklad (mörk eller vit)
2 dl Rice Crispies (eller hackad mandel/nötter)

GÖR SÅ HÄR:
Låt smör, grädde, socker, sirap och salt koka i 5 minuter under omrörning. Blanda i chokladen, bruten i bitar. Rör om tills det smält helt och blanda i Rice Crispies. Häll smeten i en bakpappersklädd brödform och låt stelna i kylen. Skär upp i bitar. Förvara i kylen. Och försök att inte äta för många bitar på en gång!! ;-)

Till sist vill jag önska alla mina läsare en riktigt
GOD JUL!!! :o)

Anneli.

Inga kommentarer: