måndag 9 februari 2015

Men hur smaskigt var det här då!?!

Äntligen kommer här årets första blogginlägg! Det var verkligen på tiden!
Ni kanske trodde att jag övergivit den här bloggen, men det kan jag försäkra er om att jag inte har! Jag är bara utbränd, utmattad och totalt slut! :-( Jag har ju varit sjukskriven för utmattningssyndrom sen den 14 oktober förra året, men idag bestämde jag med min läkare att jag så smått ska försöka börja jobba igen fr o m den 2 mars, så får vi se hur det går!

Utbränd eller inte - igår var det min födelsedag och jag hade bjudit in några vänner på fika. Länge funderade jag på vad jag skulle bjuda på. Tårta och bullar kändes inte som ett alternativ... så jag surfade runt bland matbloggar från (nästan) jordens alla hörn efter inspiration, och slutligen kom jag på vad jag ville göra: RAW LEMON CHEESECAKE och PEANUTBUTTER PIE! Jag följde inte något exakt recept utan gjorde som jag brukar, d v s improviserade! (Jag gör typ alltid så när jag bakar och lagar mat: läser massa recept, får inspiration lite här och lite där, byter ut ingredienser och lägger till lite eget och så: Voilá!)
Som tur var skrev jag ner hur jag gjorde, så att ni kan få recepten! Men först en bild:
I bakgrunden ser ni mina kringlor och havrekakor som jag bakade förra helgen. Den hjärtformade "kakan" till vänster är Jordnötssmörspajen och den runda till höger är Cheesecaken. Ingen av dem ska bakas i ugnen.
Här kommer recepten! Jag börjar med pajen:

SEMI RAW PEANUTBUTTER PIE
Till pajbotten:
2½ dl cashewnötter
2½ riven kokos
4 rågade msk kakao
1 krm (knappt) havssalt
ca 16 mjuka dadlar
2 msk smält kokosolja (utan smak)

Till fyllningen:
2½ dl jordnötssmör
3 medelstora, mogna bananer
2 tsk vaniljpulver
1 knappt krm havssalt
drygt ½ dl smält kokosolja (utan smak)
4 msk kokossocker

Gör så här:
Börja med pajbotten: mixa nötter och kokos till "mjöl" i en mixer. Lägg sen alla ingredienserna till pajdegen i en matberedare och mixa ihop till en tjock massa. Tryck ut i en pajform (med löstagbara kanter), och ställ in i kylen medan du gör fyllningen.
Bryt bananerna i bitar och lägg i en matberedare, mät upp och häll i jordnötssmöret och resten av ingredienserna och mixa till en slät massa. Häll det sen i pajbotten och släta till ytan med t ex en slickepott. Om du vill kan du garnera med lite kokos.
Ställ in i kylen minst några timmar innan serveringen. Pajen ska serveras riktigt kall!
Det går också bra att förvara den i frysen. Tag fram den i så god tid så att den hinner tina upp, men ändå serveras riktigt kall! Den håller sig också bra i kylen i några dagar.
Observera att denna paj är väldigt mäktig, så servera inte för stora bitar av den!

Och så receptet på cheesecaken:

RAW LEMON CHEESECAKE MED ANANASTOPPING
Botten:
2 dl cashewnötter
1½ dl valnötter
12 mjuka dadlar
1 nypa havssalt
1 msk smält kokosolja (gärna med smak)

Fyllning:
6 dl cashewnötter
2 dl citronjuice (= 4 - 6 citroner)
2 dl agavesirap
2 dl smält kokosolja (gärna med smak)
1 dl mandelmjölk (hemgjord om man vill ha 100 % RAW))
1 msk vaniljpulver

Topping:
300 g färsk ananas i bitar
3 msk chiafrö
2 msk agavesirap

Gör så här:
Mixa nötterna till mjöl. Lägg i dadlarna (ev blötlagda en stund och skurna i mindre bitar), kokosoljan och saltet och mixa till en tjock massa. Stanna mixern/matberedaren några gånger under tiden för att skrapa ner från kanterna så att allt blir bra blandat.
Tryck ut degen i en pajform med löstagbara kanter. Ställ in i frysen medan du gör fyllningen.

Till fyllningen börjar du med att mixa nötterna till mjöl. Häll över till en matberedare och häll i citronjuicen, agavesirapen, kokosoljan, mandelmjölken och vaniljpulvret och mixa till en slät smet. Häll detta i pajformen och ställ in den i frysen igen - gärna några timmar eller tills den åtminstone börjar hårdna så att toppingen går att bre på.

Toppingen:
Släng ner ananas, chiafrö och agavesirap i en mixer och mixa riktigt slätt i några minuter så att chiafröna hinner tjockna lite. Häll detta över cheesecaken, släta till ytan och ställ tillbaka i frysen.

Gör gärna cheesecaken nån eller ett par dagar i förväg! Tänk på att låta den tina upp minst 30 minuter innan ni hugger in på den! Ja, sen är det bara att äta och njuta! Sååå himla god!!!

Anneli.

Inga kommentarer: