söndag 30 augusti 2015

Supergod Granola

När käre maken och jag skulle åka in till stan och handla igår så bad käre sonen oss att köpa några goda frukostflingor till honom. Väl i affären letade vi efter flingor med schysst innehåll - helst ekologiska, men det är inte lätt att hitta kan jag meddela! Vi stod där och läste innehållsförteckning efter innehållsförteckning men gav till slut upp!
Vi har köpt Granola åt honom några gånger; ni vet sån där lite nyttigare från Paulún, men den är rätt dyr och inte ens ekologisk... så det slutade med att jag köpte flytande honung och åkte hem och gjorde egen Granola! 100 % ekologisk!
Det är inte alls svårt att göra egen Granola! Vill ni ha receptet? Ok då! Här kommer det:

HONUNGSGRANOLA MED APELSINSMAK ca 2,3 liter.

INGREDIENSER:
12 dl havregryn
2 dl havrekli
3 dl kokosflingor
3 dl naturella cashewnötsbitar
1 stor apelsin: juice + rivet skal (zest) 
2 dl honung (flytande eller smält)
0,75 dl kokosolja, smält
1 krm havssalt (lite rågat)

GÖR SÅ HÄR:
Sätt ugnen på 125 grader. 
Blanda allt de torra; havregryn och havrekli, kokos, cashewnötter och salt. (Saltet tar fram sötman så hoppa inte över det!) Riv apelsinskalet på ett zestjärn eller på det finaste på ett vanligt rivjärn, skär itu apelsinen och pressa ur all juicen. Blanda ner zest och juice i havregryns-blandningen och rör om ordentligt. Blanda sen ner honungen och den smälta kokosoljan och rör om så att allt blandas ordentligt!
Häll ut allting på en djup plåt och sprid ut till ett jämt lager. Se särskilt till att det inte är för tunt i kanterna eller hörnorna på plåten, då kan det lätt bli bränt där!
Rosta Granolan på mittersta falsen tills gyllenbrun, ca 45 min - 1 tim 15 min. Hur lång tid det tar beror på hur stor din plåt är och hur tjockt lagret av Granola blir. Rör om med ca 10 - 15 minuters mellanrum. Sänk sen temperaturen till det minsta som går på din ugn - ca 50 grader - och låt stå till Granolan är helt torr, gärna med ugnsluckan lite på glänt. Häll Granolan i en lufttät burk när den svalnat och förvara i högst rumstemperatur, gärna svalare. 

När min Granola var klar sisådär kl 00.30 så kände jag efter riktigt noga, och upptäckte att jag nog var lite hungrig...! ;o) Jag hade en liter Ekologisk Turkisk yoghurt i kylen och blåbär från Avestaskogarna i frysen, så jag tog fram lite blåbär och snabbkokade lite blåbärssylt mitt i natten! (3 dl blåbär, 3 msk kokossocker + 3 msk björksocker.) Jag lät sylten svalna i ett kallt vattenbad innan jag blandade det med yoghurten. Och sen....
Mmmmm...... Det var riktigt gott om jag får säga det själv! :o)

Och sonen då? Vad tyckte han om sina frukostflingor? Jo då! Han gav tummen upp både för Granolan och blåbärsyoghurten! :o)

Anneli.

Inga kommentarer: