måndag 7 september 2015

Veganost 2.0

Nu har jag försökt mig på att göra veganost igen. Med klart bättre resultat än förra gången! Det kanske inte är så konstigt att det blev så pass bra denna gång eftersom min (ena) dotter; "Lilla Y" var hem och hälsade på i helgen, och vi gjorde den tillsammans! Lilla Y har mycket mer övning på det här än vad jag har, och det var även hon som bistod med receptet!

Som ni ser av fotot så går osten att skiva, vilket jag tycker att man ska kunna kräva även av en veganost! 
Hallå!! Det är ju ändå en ost liksom!! :P
Smaken är mycket mild - på gränsen till smaklös. Eller... nä, inte smaklös direkt, men inte smakar den mycket, och inte smakar det direkt ost... Men den är liksom helt Ok ändå!
Konsistensen är inte riktigt som ost heller, men det funkar och det går absolut att vänja sig!
Having said that så får man ju se detta recept som ett slags basrecept att utgå ifrån! Det går ju att smaksätta med massa olika saker, t ex vitlök, spiskummin, paprika/chili eller vad man nu kan hitta på!
Denna ost smälter på t ex varma mackor, gratänger eller pizza, men den blir inte som när vanlig ost smälter! Den blir t ex inte så där seg och trådig, utan bara mjuk och lite rinnig.
Lilla Y rekommenderar den på Nachos! :o)

Men... without further ado som de säger på utrikiska så kommer här receptet:

VEGANOST, Basrecept. Vikt: nånstans runt 800 g gissningsvis.

7 dl växtmjölk (jag hade hemgjord havremjölk)
3 msk Agar agar-pulver (strukna mått)
1 krm gurkmeja
1 dl Bjästflingor
1 dl mandelmjöl
1½ tsk havssalt
1 krm vitpeppar
2 tsk äppelvinäger
2 tsk citronjuice
1 dl rapsolja

GÖR SÅ HÄR:
Börja med att mixa mandelmjölet tillsammans med Bjästen så det blir så fint som möjligt. Detta för att inte riskera att få en grynig ost.
Häll sen ner resten av ingredienserna förutom växtmjölk och agar agar och låt mixern gå några varv så allt blandas.
Vispa i agar agar i växtmjölken och koka detta tills det tjocknar; ca 10 minuter. Rör om hela tiden! När konsistensen är ungefär tjock som en stuvning hälles den i mixern med övriga ingredienser och mixas ihop till en slät smet. Häll nu smeten i en (ev smord) lämplig form och låt svalna innan du ställer in den i kylskåpet. Låt den stå kallt minst en timme eller över natten innan du stjälper upp osten!
OBS! Var lite snabb med att hälla i osten i formen då den stelnar fort!

Nästa gång jag gör denna ost ska jag prova med att ha i lite mer mandelmjöl (kanske en matsked eller två) och byta ut rapsoljan mot ekologisk doft- och smaklös kokosolja. När jag använder rapsolja så vill jag alltid ha den ekologiska och den har för mycket smak som jag tycker bryter igenom tyvärr... Kanske provar jag att ha i lite kryddor också... vi får se!

Ett tips: Detta blir ju ganska mycket ost. Visserligen säger Lilla Y att den håller rätt bra i kylen - minst en vecka eller två - men tycker du att det blir för mycket så är det ju bara att halvera receptet!

Förresten så har jag fryst in en bit av osten för att se hur konsistensen blir när den tinat upp igen, men det får jag återkomma till om några veckor när jag tagit fram den ur frysen.

Mitt nästa projekt tänkte jag skulle bli en ny variant av Vegansmör, så håll utkik efter det! (HÄR en länk till det vegansmör jag gjort hittills!)
Och du: prenumerera gärna på bloggen så missar du inget! :o)

Anneli.

Inga kommentarer: