söndag 14 februari 2016

Födelsedags-smaskens

Det är inte lätt att bjuda "vanligt folk" på nyttigare "gottisar"! Det fick jag (åter igen) erfara igår när jag firade min födelsedag med mina vänner!

Så här kan man generellt kategorisera det:
*Barn som är vana vid vanligt godis kan vara svårtflirtade när de får smaka godis som är helt naturligt och i förekommande fall Raw! Annorlunda konsistens/textur och mindre sötma än vad de är vana vid gör dem ofta rätt kritiska!
*Vuxna som äter vanlig "Svensson-mat" (om ni missförstår mig rätt...) är också lite svårtflirtade, men inte lika mycket upplever jag. De provar och liksom tänker efter (och jämför med annat de ätit förut) och är mer öppna för att allt inte alltid smakar som de är vana vid.
*De av mina vänner som har fikat hos mig förut och vant sig vid mitt annorlunda "smaskens" kunde också i mycket högre grad uppskatta det jag bjöd på igår, och sist men inte mist:
*De som är som jag tyckte att allt var supersmaskigt!

Vad bjöd jag på då? Jo, detta:
Bakre "raden", från vänster till höger: Bärblandning av (frysta upptinade) blåbär, hallon, jordgubbar och körsbär. Raw Nut & Chocolate bites. Blåbärsbollar. Lakritsfudge.
Undre "raden": Vispad grädde. Raw Citron & Vit Cholkadtryffeltårta med kola/lakrits-swirl. Cholkadmoussetårta. Alla ingredienser utom körsbären är ekologiska! :o)

Och så var det det här med recept...
Jag kommer inte att orka skriva alla recepten idag, så jag delar upp det på några blogginlägg! Men idag skriver jag receptet på Chokladmoussetårtan. Receptet på Citron & Vit Chokladtryffeltårtan (som jag skulle kalla cheese cake...) finns på bloggen jag "stulit" det från, nämligen bloggen ROETHLISBERGER. Klicka HÄR för att komma till det receptet.

Men Chokladmoussetårta var det... Här kommer receptet:

Recept, ca 12 portioner: 

Botten:
180 g valfria nötter (de du tycker bäst om!)
3 tsk kakao
½ tsk vaniljpulver
120 g dadlar
½ tsk havssalt
1/4-dels dl smält kokosolja

Chokladmoussefyllningen:
500 g helt mogna avocado (funkar utmärkt med frysta, upptinade!) Vikt utan skal och kärna!
1 1/4 dl kokosolja
1,5 dl agavesirap (eller lönnsirap, men den är inte Raw)
2,25 dl kakao
1 tsk vaniljpulver
1 krm havssalt

Gör så här:

Lägg allt utom dadlar och kokosolja i en matberedare och mixa till nötterna blir lite grovhackade. Tillsätt dadlar och smält eller åtminstone mjuk kokosolja och mixa till en kletig smet.
Tryck ut smeten i en springform/tårtbottenform med löstagbara kanter och ställ undan medan du gör moussen:

Lägg i alla ingredienser till moussen i matberedaren (eller en mixer om du har en tillräckligt stor) och mixa riktigt slätt och fluffigt. Häll över moussen nötbottnen, släta till ytan och ställ in i kylen för att stelna, vilket tar flera timmar. Har du bråttom så kan du ställa in den ca 1 dryg timme i frysen.
Du kan med fördel göra Chokladmoussetårtan dagen innan den ska ätas!

Servera färska/frysta upptinade bär och vispad grädde till - det är en perfekt smakkombo! Vill du ha det helt vegan och Raw kan du mixa cashewnötter, lite agavesirap, och kanske lite vaniljpulver med så mycket vatten att du får den konsistens du vill ha. Det blir minst lika gott som med vispad grädde!
Ja, det här får bli allt för idag! Men fler recept kommer! Håll utkik! :o)

Vill du vara säker på att inte missa nåt så kan du enkelt prenumerera på nya blogginlägg! Titta högst uppe i högermarginalen så har du 2 alternativ där!

Så nu säger jag; på återseende!

Anneli.

Inga kommentarer: