söndag 7 februari 2016

Rostade pumpakärnor

Idag när jag rensade lite i skafferiet hittade jag en bortglömd, oöppnad påse med ekologiska pumpakärnor. Jag har antagligen köpt dem för att baka fröknäckebröd, vilket jag tyvärr inte orkat göra på länge. Men nu när de kom fram ur skåpet bestämde jag mig för att ta hand om dem på en gång så det inte skulle försvinna i glömska igen! Men fröknäcke blev det inte! Nä, jag rostade dem i en stekpanna och kryddade med salt, cayennepeppar och Tamari (sojasås).
Mums! Det blev jättegott!

Receptet ser ut ungefär så här (mätte inte så noga...):
350 g pumpakärnor (pumpafrö) Jag hade Änglamarks ekologiska.
ca 1 tsk havssalt
1 knappt kryddmått cayennepeppar
½ - 1 dl Tamari (Jag hade Renée Voltaire's som är glutenfri).

Rosta pumpakärnorna i torr stekpanna under omrörning tills de liksom "poppar" lite. Bäst tror jag att det funkar i en stekpanna belagd med keramik. Mot slutet strör man över salt och cayennepeppar, och sen häller man över Tamarin lite i taget. Rör om ordentligt i botten på stekpannan hela tiden, för Tamarin fastnar gärna! Jag hade en trästekspade och det funkar utmärkt! Smaka av om du vill ha mer cayenne, salt eller Tamari. Sänk värmen på plattan och rör om i pumpakärnorna till se är torra. När de svalnat kan man hälla över dem i en burk.
Ja svårare än så är det inte! :o)

Rostade pumpakärnor är jättegott att strö över maten, salladen eller helt enkelt äta som de är som tilltugg eller TV-godis!

Förresten kan man göra likadant med solroskärnor, det blir lika gott det tycker jag!

Anneli.

Inga kommentarer: