torsdag 4 februari 2016

Ugnstorkade tomater

Det är precis 4 veckor sen jag skrev ett blogginlägg här... Alldeles för lång tid om nån frågar vad jag tycker! Men jag har varit väldigt trött och jag har även prioriterat min "vanliga" blogg före denna. Men det är inte hela sanningen... Jag har faktiskt filat på ett blogginlägg till denna min gröna, sköna blogg, men fick inte till det... Jag skrev och ändrade, skrev och ändrade... sov på saken, och skrev och ändrade... Men det tog emot av nån anledning, blev för pretentiöst och "tungt" så jag gav upp.

Nu har jag däremot nåt mer lättsamt att dela med mig av! Igår och inatt gjorde jag ugnstorkade tomater - som soltorkade, fast i ugnen! Jag har gjort det förut och det blir jättegott!
Ica har extrapris på ekologiska körsbärstomater denna vecka och Käre Maken köpte 8 förpackningar à 250 g, d v s 2 kg! Och de tomater ni ser på bilden är alla dessa tomater (minus 4 stycken som var dåliga).

Det är superlätt att göra egna ugnstorkade tomater! Körsbärstomater/Coctailtomater delar man bara i halvor, och vanliga tomater kan man dela i klyftor. Sen lägger man dessa på bakplåtsklädda plåtar med snittytan uppåt, strör över lite salt och kryddor (jag hade bara Trocomare örtsalt igår, men timjan, basilika, oregano mm blir bra). Sen får de stå i ugnen på 75 - 80 graders värme i 6 - 7 timmar beroende på storlek. Sista timmarna hade jag ugnsluckan på glänt.

Nån timme innan mina tomater var färdiga hällde jag ett par deciliter olja i en stor glasskål, pressade i 4 stora klyftor vitlök, 1 liten finhackad lök, nån rågad matsked torkad basilika, nymalen peppar (jag har en pepparblandning som jag använder, men svartpeppar funkar lika bra), ca 1 krm cayennepeppar och lite Trocomare örtsalt. Sen blandade jag runt det och lät det stå framme och goa till sig i väntan på att tomaterna skulle bli färdiga.

När tomaterna var klara hade jag direkt ner dem i den kryddade oljan och rörde om ordentligt så kryddorna fördelade sig jämt. Sen öste jag ner tomaterna i glasburkar och hällde mer olja över dem - så smycket så alla tomaterna blev täckta. Välj själv vilken olja du vill ha. Jag tog ekologisk, kallpressad rapsolja och liiite ekologisk jungfru olivolja. (Jag gillar tyvärr inte smaken av olivolja... eller oliver...)
När tomaterna är uppätna så kan man använda oljan till dressingar, så släng den inte!

Ja, det här var väl inte så svårt? Lite tidskrävande kanske, men det mesta sköter sig ju själv! Förresten så hade jag mina tomater på två plåtar för att alla skulle få plats. Jag hade båda i ugnen samtidigt och bytte plats på dem i halvtid. Och det gick ju bra! :o)

Anneli.

Inga kommentarer: