tisdag 12 april 2016

Glutenfria Tékakor

Idag kom lusten över mig! Bara så där! :o) Vad gör man då, om inte sätter fart!

Jag har längtat efter bröd - mackor - hur länge som helst, men inte lyckats uppbåda energi till att baka. Förrän idag!

Att baka glutenfritt bröd (som jag gör det iallafall) är mycket lättare än att baka "vanligt" bröd. Ingen knådning behövs, utan man rör bara ihop en smet som man sen klickar ut på en plåt och formar som man vill ha dem!
De bröd som jag gjorde idag kan även gå under benämningen LCHF-bröd eftersom alla ingredienser är kolhydratfattiga!
Och för er som vill prova att baka dem själv så kommer här receptet:

GLUTENFRIA, LCHF TÉKAKOR ca 10 - 12 stycken

3,5 dl mald mandel
1 dl kokosmjöl
1 dl sesamfrö
2 tsk bakpulver
2 tsk fiberhusk
2 krm havssalt

3 dl vatten
3 ägg

GÖR SÅ HÄR:

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Häll i vattnet och äggen, och blanda om till en slät smet. Låt svälla ca 10 minuter.
Klicka ur smeten i 10 - 12 högar på en bakplåtspappersklädd plåt och forma till tékakor med lite blöt hand. Strö på sesamfrö och grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter på knappt 200 grader.

Låt svalna under bakduk. Frys in de som inte går åt samma dag.

Dessa tékakor passar lika bra till hamburgerbröd som till smörgås. Själv gjorde jag mig ett par groddmackor med smör och ost.
Mums! :o)

Dessa bröd är ganska neutrala i smaken, men du kan lätt variera med brödkryddor, svartkummin/kalonjifrö eller vanlig kummin t ex. Jag ska nog ta svartkummin nästa gång, för det tycker jag är så himla gott!

Anneli.

Inga kommentarer: