fredag 29 april 2016

Proteinplättar med keso och banan

I mitt kylskåp stod en oöppnad 500 grams Keso vars bäst-före-datum började närma sig, och på köksbordet låg 3 väldigt mogna bananer. Hmmm... vad kan man göra med dem tänkte jag... Jag tittade in i skafferiet för att se vad jag mer hade och fick "snilleblixen" att jag skulle göra plättar!
Ända sen jag slutade med gluten i årsskiftet så har jag längtat efter pannkakor, men inte såna pannkakor som jag gjorde när jag åt LCHF, för de tyckte jag aldrig riktigt om... Jag längtar efter RIKTIGA pannkakor!
Jag vet att det finns färdiga glutenfria mjölmixer som passar utmärkt att göra pannkakor av, men jag är lite tveksam till ingredienserna i de där färdiga mjölmixerna... och inte är de ekologiska heller... Nä, här gällde det att komma på nåt själv! Och det gjorde jag! :o)
De här plättarna smakade inte pannkakor men var goda ändå! Att sista hemmavarande sonen (snart 17 år) tyckte om dem och t o m åt dem utan någon sylt måste anses som ett bra betyg!

Plättarna passar bäst som mellanmål eller efterrätt med bär eller sylt, och kanske vispad grädde om man vill lyxa till det lite. De är både mättande, närings- & proteinrika tack vare Keson och äggen. Även mandelmjölet innehåller en del protein. Visst är det perfekt när nåt både är gott och nyttigt?!
Här kommer receptet:

PROTEINPLÄTTAR MED KESO OCH BANAN ca 26 plättar

500 g Keso
4 stora ägg
3 riktigt mogna eko-bananer
2 dl mald mandel/mandelmjöl
3 tsk fiberhusk
1 tsk havssalt
Smör/kokosolja till stekningen

GÖR SÅ HÄR

Mosa bananerna med en gaffel och ha i äggen - ett i taget - och vispa lätt mellan varje ägg. Blanda alla torra ingredienser för sig och vispa sen ner dem i smeten. Häll sist i Keson och rör om. Låt svälla i minst 10 minuter och stek sen plättarna på medelvärme.
Tips för stekningen:
Lättast är att med en matsked lägga i smeten i stekpannan; en sked per plätt. Platta till dem lite och låt plättarna få ordentligt med färg på undersidan innan du försiktigt lossar dem från stekpannan och vänder dem för att steka klart på andra sidan.

Jag hoppas ni gillar dem!

Anneli.

Inga kommentarer: