fredag 1 juli 2016

Att vara eller inte vara - glutenfri.

Idag har jag uppfyllt mitt löfte till mig själv: att vara utan gluten i 6 månader! Yey! :o) Och det har gått förvånansvärt bra! Jag har försökt att ha nolltolerans på gluten, men säkerligen fått i mig lite utan att tänka på det t ex när jag ätit på Thairesturang där de förmodligen(?) har sojasås som innehåller vete, eller tagit Bregott med samma smörkniv som sonen efter att han brett mackor. Men bortsett från det så har jag varit stenhård och inte fuskat en enda gång!

Nu efter det här halvåret så vet jag inte riktigt vad jag ska göra... Jag har ju faktiskt inte märkt av ett endaste dugg att jag skulle må bättre utan gluten. Om nåt så mår jag ju egentligen sämre... alltså, den här tröttheten jag känner - HELA TIDEN - är helt förödande! :'(

Många säger att det är först när man varit utan gluten en längre period och sen provar att äta det igen som man märker hur man påverkas av det; om man tål det eller inte. Ja, det återstår att se... Jag vill nog vara restriktiv med gluten även i framtiden, även om jag kanske inte kommer att ha nolltolerans tänker jag. Men jag antar att nån gång borde jag nog prova att äta en macka eller nåt bara för att se hur magen reagerar...

Iallafall; jag har tänkt att jag till att börja med ska prova att lägga till lite havre till kosten, och börjar då med garanterat glutenfri havre. Jag har köpt denna:
Och så har jag för första gången i mitt liv köpt en färdig brödmix!
Jag har ju bakat eget glutenfritt bröd några gånger, men när jag såg denna på extrapris så tänkte jag att det kunde vara kul att prova! När jag nu orkar baka...

Ja, vi får se hur jag gör och hur det går med att ev tillåta mig lite gluten igen. Men den närmsta tiden kommer jag fortsätta äta glutenfritt, med tillägg av havre och sen får vi se.

Om DU är nyfiken och vill veta hur det går så föreslår jag att du prenumererar på bloggen så du inte missar nåt! :o) Längst upp i högerkolumnen har du två alternativ till det!

Anneli.

Inga kommentarer: