söndag 3 juli 2016

Sommarfrukost i det gröna

Det gäller att passa på! Både vad gäller det svenska sommarvädret och vad som är i säsong att äta!
Min frukost idag bestod av en fräsch, god fruktsallad bestående av mango, päron, nätmelon och jordgubbar från vårt eget jordgubbsland.
Till det gjorde jag en liknande sås som jag gjorde till midsommarafton, men den här blev ännu godare! Tror jag... den andra var ju också så god... Fast den jag gjorde idag fick mer kolasmak, vilket jag blev glatt överraskad av när jag smakade den.
Ingredienserna var detsamma som i midsommaraftonens vaniljsås, men förhållandet mellan ingredienserna var lite annorlunda. Receptet till dagens sås ser ut som följer:

VANILJ/KOLASÅS 1 portion

1 dl cashewnötter
3 mjuka dadlar
2 torkade aprikoser
1 krm vaniljpulver
1 liten nypa havssalt
vatten till lagom konsistens

Eftersom den här såsen blev till av en stundens ingivelse var varken nötterna eller den torkade frukten blötlagda. Men jag började med att skölja aprikoserna och dra isär dem i två halvor innan jag la dem i botten på min mixer. Därefter sköljde jag dadlarna, kärnade ur dem och delade även dessa i två halvor innan jag la ner dem i mixern. Sen hällde jag på cashewnötterna, vaniljpulvret, saltet och så mycket ljummet vatten att det knappt täckte nötterna. (Ta inte för mycket vatten. Det är bättre att spä lite vid behov så du inte får en för rinnig sås.) Sen fick det stå så medan jag rensade jordgubbarna och skar frukten till min fruktsallad. När det var gjort mixade jag såsen helt slät, och det visade sig att jag hade precis lagom mycket vatten redan från början! (Ibland ska man ju lyckas vid första försöket också!)

Ja, sen var det bara att ta med skålarna ut till trädgården, ta några foton och sen njuta av anrättningen! Och jag hade sån tur att precis när jag var färdig och tänkte gå in så kom de första regndropparna! Och efter en liten stund stod regnet som spön i backen! Så jag avslutar det här blogginlägget som jag började det: Det gäller att passa på! :o)

Anneli.

Inga kommentarer: