lördag 30 juli 2016

Supersmaskiga havrebollar utan tillsatt socker

Eftersom jag försöker att minimera mitt sockerintag (utan att vara fanatisk) så gjorde jag om ett havrebollsrecept jag tidigare utvecklat. Mitt orginalrecept var det inget större fel på, men det innehåller socker, och även om jag använder t ex rårörsocker eller kokossocker så är det ändå socker!
I det här receptet hade jag istället stora, mjuka dadlar och torkade (men mjuka) aprikoser - ekologiska förstås! Det ökar på näringsvärdet en hel del jämfört med när det är socker i, vilket verkligen inte är en nackdel! Att de också blev supergoda avgjorde dessutom saken: Socker - Nej Tack!
Men: bara för att det är utan tillsatt socker så betyder det inte att det är sockerfritt! Dadlar och aprikoser innehåller naturligt en hel del socker, men här får man ändå i sig det tillsammans med alla nyttigheterna också, så jag anser ändå att det är bättre! Men för det så bör man äta med måtta!

Nåja. Igår snodde jag ihop en smet efter det nya receptet, och sent på kvällen rullade jag bollar av det!
Här kommer receptet:

ANNELIS SUPERSMASKIGA HAVREBOLLAR UTAN TILLSATT SOCKER

1 liter havregryn
250 g smör eller kokosolja
2 msk kakao
3 tsk äkta vaniljpulver
1 krm havssalt
12 stora, mjuka dadlar
8 mjuka torkade aprikoser
1 dl vispgrädde eller veganskt gräddalternativ
riven kokos att rulla bollarna i

Ev. extra smaksättning:
4 msk kaffe + 2 msk kaffesump + 1 dl extra med havregryn. Rekommenderas!

GÖR SÅ HÄR:
Skölj aprikoserna och dadlarna. Dra isär aprikoserna i två halvor och dela dadlarna och ta ur kärnorna. Lägg den torkade frukten i botten på en matberedare. Häll på grädden. Klicka i rumsvarmt smör/kokosolja och häll kakao, salt och vaniljpulver ovanpå. Tillsätt ev smaksättning här också.
Sätt på matberedaren och kör ihop detta till en smet. Häll i havregrynen medan maskinen är igång, lite i taget, tills allt är väl blandat. Ställ in smeten i kylskåpet ett par timmar innan du rullar bollar av det!
Förvara kallt, gärna i frysen!

Och som sagt: ät med måtta - men NJUT av det du äter! :o)

Anneli.

Inga kommentarer: