onsdag 19 juli 2017

Brödbak och trädgårdspyssel

Vill ni veta vad jag gjort idag? Om inte så är det bara att sluta läsa, för jag tänker faktiskt berätta om min dag nu!

Den började sent... Jag sov ända till kl 12.00... Men efter mina vanliga "morgon"rutiner så har jag varit igång ända till nu!

Fast vänta lite... Min dag började faktiskt redan innan jag gick och lade mig, för vid 02-snåret inatt fick jag för mig att jag skulle sätta en bröddeg som skulle få jäsa under natten. Käre Sonen hade nämligen bett mig om hamburgerbröd till sina bönbiffar, "så jag bakar väl då" tänkte jag. Jag hade Kefirgryn i kylen som behövde silas av och få ny mjölk, så det var perfekt att baka på den avsilade Kefiren, och kl 03.30 stod degen äntligen på jäsning i ugnen med bara lampan på (= perfekt jästemperatur) och jag gick upp och borstade tänderna och lade mig.
Degen jag hade gjort var förresten glutenfri. Jag ska försöka avstå från gluten så mycket jag kan har jag bestämt. Alltså, efter att jag brutit min fasta... Det är dag 24 idag! 😊

Iallafall: Efter att jag druckit dagens första glas juice (hade kvar från igår) bakade jag ut degen och formade 6 hamburgerbröd och 6 korvbröd. De ska föreställa det iallafall...
Sen ställde jag in bröden i ugnen med bara lampan på och en handduk över och så fick det stå i 2 timmar och jäsa.
Under tiden tog jag hand om några Basilikaplantor jag har stående i köket i väntan på att jag ska plantera ut dem. Jag nöp av toppar och blad och lade dem på torkning. Sen gjorde jag samma sak med en Oreganoplanta jag har. Det är lite pilligt att hålla på med, men jag älskar att ha egenodlade kryddor i min mat! 😋

Sen gick jag ut i trädgården och vattnade mina plantor som växer i krukor där. Det är än så länge 3 krukor med jordgubbar och smultron, en kruka med Salvia och så en Chiliplanta. Och på Chilin har det kommit små chilifrukter! Tjohoo!! 😄
Ja jag vet att fasaden skulle behöva målas... men strunt i det! Chilin var det! Det är svårt att se nån Chilifrukt på bilden här ovan -  speciellt när man inte vet var man ska titta, men här kommer ett foto som är taget lite närmare:
😄😋😏
Det här är den största Chilin. Det finns några fler men de är ganska små än. Fler blommor finns det också, så fler Chilifrukter kommer det att bli om allt går väl! 

När jag ändå var ute så grävde jag ner min Lavendel i jorden så den slapp vara i den trånga krukan, och sen satt jag bara och njöt i solskenet en stund innan jag gick in igen för att grädda bröden.

Och hur blev de då? Ja... Det blev ju inte riktigt som jag tänkt mig... De blev lite platta tycker jag...
Men de doftar jättegott!! Nästa gång så ska jag ha lite mer mjöl i degen så kanske de jäser uppåt lite mer! Och sen när jag är nöjd med receptet så kan jag lägga ut det här så ni kan prova att baka det med om ni vill!

Käre sonen har inte smakat bröden än för han bestämde sig för att göra nåt annat till middag idag. Men de doftar vääääldigt gott kan jag meddela från en betrodd källa! 😜 När de kallnat helt lägger jag in dem i frysen, och där får de väl ligga till jag vill ha dem! Först ska jag bara fasta 6 dagar till, och efter det kommer det gå ganska långsamt innan jag kan börja äta normalt igen, så i några veckor får de ligga nerfrusna! Men sen så..! Det ska bli spännande att smaka, och att se om de funkar till hamburgerbröd och korvbröd!

Nu står det seriöst soffhäng på agendan. Och att rensa och frysa in lite jordgubbar! Och äta några av dem... Mums! 😋

Anneli.

Inga kommentarer: