torsdag 13 juli 2017

Farliga frestelser

Idag - på min 18 fastedag - har jag utsatts för två frestelser som heter duga! Den första var att Bröderna Bus ville att jag skulle lära dem att göra hemgjord Nutella! 😱 Ja, men VET ni hur gott det är med hemgjord Nutella? LIVSFARLIGT gott!  Men vad gör man inte för sina barn? ♥
Så vi satte på ugnen, tog fram alla ingredienser och satte fart med att rosta hasselnötterna och gnugga av skalen så gott det gick. Sen följde vi bara receptet, och resultatet ser ni här:
Hemgjord Nutella! Mmm...

Trots att vi gjorde dubbelt recept så blev det inte mer än så här! Så mindre är liksom inte värt att göra tycker jag... Men man måste ha en bra, stark mixer som klarar av det! Min gör det med ett nödrop!

Men recept hörrni! Är det nån som vill ha det? Ok. Då kommer det här! Och bara för att vara tydlig: vi dubblerade alltså detta recept!

HEMGJORD NUTELLA
150 g hasselnötter
½ dl olja med neutral smak, vi tog 50/50 av kokosolja och tistelolja
1½ - 2 dl mixat rårörsocker
0,6 dl kakao, jag överdoserade lite...
½ tsk vaniljpulver
1 nypa havssalt
Samtliga mina ingredienser var förstås ekologiska!

GÖR SÅ HÄR:
Rosta nötterna i ugn på 200 grader i ca 12 minuter. Rör om då och då, och kolla noga så de inte bränns! Under tiden mixar du rårörsockret till nåt som liknar florsocker (det går inte att få det riktigt så fint..)
När nötterna är färdigrostade låter du dem svalna något innan du häller dem i en ren kökshandduk och gnuggar av skalet. Lägg sen hasselnötterna i mixern utan nånting annat i. Mixa tills nötterna blir rinnande. Ev. kan man behöva skrapa ner från kanterna några gånger under mixningen. Häll sen i oljan i en fin stråle medan mixern går, och sen är det dags att hälla i alla de torra ingredienserna. Låt mixern gå några minuter tills Nutellan är helt slät och så allt blir välblandat. Häll genast upp på burk som får svalna i rumstemperatur innan du ställer in den i kylskåpet. 

Jag vet inte hur länge det håller sig, men min gissning är att den håller i flera månader om du förvarar din Nutella i kylen. Men det är ingen större risk att den står och blir gammal - det är den alldeles för god för! 😋

Ja, det var första frestelsen för idag det. Och den klarade jag galant! Jag slickade inte ens av fingrarna! Men den andra frestelsen... ja, den var nästan värre... Jag menar; sötsaker är väl gott i mindre mängder nån gång ibland, men det som lockar mig mer nu när jag fastar är faktiskt mat. Och idag har Bröderna Bus gjort Tex Mex! Ja men jag ääälskar ju Tex Mex!!! Men tack vare min envishet/ståndaktighet eller kalla det vad du vill så jag har klarat båda de frestelser jag blivit utsatt för idag! 😊
Och, inte att förglömma: min fasta är självvald så det är inte det minsta synd om mig! 😇 Mat kommer det nog att finnas även den dagen jag bryter min fasta! 

Anneli.

Inga kommentarer: