onsdag 25 oktober 2017

Anneli tipsar: Morgonrutin för hälsan

I flera år har jag så fort jag slängt benen över sängkanten druckit ca 7 dl vatten. Det ska enligt många olika hälsoexperter hjälpa kroppen att rensa ut slaggprodukter och dessutom hjälpa tarmrörelserna så vi håller magen i trim. (Det är minsann inte bara fibrer som är viktigt för tarmen - vatten är minst lika viktigt!)

Personligen tycker jag att det är supertråkigt att dricka vatten... Ja, jag är tyvärr riktigt dålig på att dricka de 1½ - 2½ liter vatten som vår kropp behöver dagligen för att må bra. Jag är mer en tédrickare av rang, och kaffe slinker också ner i rätt stora mängder mellan varven... Men det är ingenting som ger kroppen den vätska den behöver - snarare tvärt om! Det drar ur vätska ur kroppen! Inte bra...

Under de 40 dagar som jag körde min detox (och som jag summerade ihop i ett blogginlägg den 17/9 -17) skärpte jag mig och var riktigt duktig på att få i mig tillräckligt med vatten, men sen gick det sakta utför... och nu är jag tillbaka till mitt gamla vanliga "icke-drickande" igen... iallafall nästan.
Tur då att jag åtminstone börjar min dag med en rejäl skvätt H2O!

När vi sover så jobbar våra inre organ med att reparera och städa kroppen. Lymfsystemet, njurarna och levern går på högvarv för att rena blodet från gifter vi fått i oss under dagen. Och för att hjälpa till att föra ut de där gifterna ur kroppen så är det viktigt att dricka rikligt med vatten - särskilt direkt på morgonen!

Som jag skrev här ovan så tycker jag ju att det är sååå himla tråkigt att dricka vatten. Ja, jag kan till och med må illa om jag dricker för mycket för snabbt! MEN: Jag har hittat knepet: CITRONVATTEN DE LUX!
Citron hjälper nämligen till med att föra ut de gifter som samlats i levern under natten, så det är en perfekt ingrediens i morgondrinken! Och den här drinken längtar jag efter att dricka! Ja, tanken på att den står och väntar på mig kan vara den som faktiskt får mig att vilja vakna!

När man har sovit en hel natt, och kroppen har jobbat hårt med att städa och läka så har den aktiviteten gjort att glykogenförrådet är slut. Och speciellt hjärnan behöver glukos, d v s socker, för att fungera. Nu KAN hjärnan tillverka glukos i nödfall, men varför inte hjälpa hjärnan på traven? Den har jobbat tillräckligt hårt under natten!
Av den anledningen tillsätter jag lite Rå (icke upphettad) honung till mitt citronvatten. Det blir jättegott! Men som om det inte vore nog, så pytsar jag i lite färsk, riven ingefära också! Ingefära är superbra för immunförsvaret, och så smakar det ju så gott också!
Den här kombinationen av ingredienser är som att dricka buteljerad soluppgång! 🌞

Så receptet ser ut nånting så här på ett ungefär:

saft och fruktkött av 1 liten eller ½ stor citron (ekologisk)
ca 1 - 3 cm ingefära, finriven (ekologisk)
1 rågad tsk honung (ekologisk)
ljummet vatten (ej över 40 grader!)

Jag gör alltid citronvattnet direkt innan jag ska gå upp och lägga mig, och börjar med att skala och finriva ingefäran. (Med skala menar jag att skrapa bort skalet med en liten kniv. Det är jättelätt!) Sen pressar jag citronen, tar bort ev kärnor men försöker få med så mycket av fruktköttet som möjligt. Så häller jag det i flaskan och slår på det ljumma vattnet - men inte ända upp än! Först har jag i honungen och rör om med skeden tills honungen glider av den. Honungsklicken kommer att lägga sig på botten, men behöver inte smälta - det kommer den göra under natten. Häll på resten av vattnet så flaskan blir full. Sätt på korken ordentligt och sen kan den stå på nattduksbordet till du vaknar! Skaka flaskan ordentligt innan du öppnar den. Drick och njut! Men vänta med att äta i minst 30 minuter så att citronen får göra sitt jobb i lugn och ro!

Den här drycken är den ultimata morgondrycken! Jag tycker att jag piggnar till snabbare nu än innan jag började dagen med citronvatten. Hjärnan känns lite piggare och "klarare" på nåt vis... Det här känns som nåt jag kommer att fortsätta göra under lååång tid - förhoppningsvis hela livet!

Men... Jag har en liten "disclaimer": tänderna kan ta stryk av syran i citronen! Mina gjorde först det... Men nu har jag kommit på hur jag ska undvika att tänderna påverkas negativ, och imorgon tänkte jag skriva ett blogginlägg och ge några tips för tandhälsa och hur man undviker syraangrepp på tänderna! Stay tuned!

Prenumerera gärna på blogginläggen så missar du inget!
Välkommen tillbaka till min gröna, sköna blogg! ♥

Anneli.

Inga kommentarer: