måndag 16 oktober 2017

Vår i vår trädgård?

Idag har det varit en jättehärlig och varm dag här i Avesta! Det har nästan känts som att det är vår! För bara en liten stund sen kom jag hem ifrån språk- och stickcaféet här i Nyhyttan, och på väg in i huset kunde jag inte låta bli att ta några kort på smultronplantan som står alldeles under vardagsrumsfönstret. Jag vet att jag visade några foton på den i somras, närmare bestämt den 8 juli och då var den betydligt mindre!
Men varför jag ville visa er den nu beror på att den blommar igen! Och inte bara blommar: den har några små smultronkart också!
Jag vet inte om de syns riktigt på bilden här ovan, så här kommer en närbild tagen från ett annat håll:
Och bara för att, så kommer här ytterligare en bild ännu lite närmare (men från samma håll):
Klicka på bilderna så kommer de upp lite större!

Om det varma och soliga vädret håller i sig så kanske, kanske hinner det bli några mogna smultron! Det vore ju roligt! Men blir det kallare igen så får jag väl göra som jag gjorde med min chiliplanta, d.v.s. ta in den i huset!

Chiliplantan visade jag ju också kort på samtidigt som smultronplantan (den 8 juli), och så här ser den ut nu:
Det är 16 chilifrukter i varierande storlek på min planta; 4 mogna/röda och 12 omogna/gröna. Jag tänkte att jag ska torka dem vartefter de mognar och sen mixa dem till ett pulver som jag kan ha i maten när jag känner för nåt med lite sting!

Jag tog in chiliplantan för nån vecka sen, för det märktes att den inte gillade att det blivit så kallt ute. Speciellt var/är nätterna väldigt kalla, även om det inte varit under nollan hos oss än. Men chili kommer ju ursprungligen från ett betydligt varmare klimat, så jag tror att den frös! Och jag tror att den blev glad av att få komma in i stugvärmen! Den såg gladare ut iallafall. Hur man nu ser att en chili ser glad ut... 😉

Men det här får bli allt för idag! Nu ska jag ut i köket och laga lite mat - utan chili! Den spar jag till en annan dag!

Anneli.

Inga kommentarer: