söndag 31 december 2017

De sista skälvande timmarna av 2017

Jag vill tacka alla mina bloggläsare för att ni hängt med mig under året! Nu lägger vi 2017 bakom oss och ser fram emot 2018!
Jag brukar aldrig ge några nyårslöften, men... från och med tolvslaget har jag bestämt att jag är VEGAN! Japp! Enda undantaget är honung som jag faktiskt tänker fortsätta använda.

Jag har ju varit vegan här hemma i några månader nu och det har gått jättebra! Men när jag varit borta nånstans har jag ätit det som bjuds (så länge det är vegetariskt) och haft mjölk i kaffet t ex. Men nu är det slut med det!

Men det känns inte helt lätt att bli ännu striktare än vad (speciellt andra tycker att) jag redan är... Alltså, kolla här:
Jag kommer att vara en vegan som förutom att jag inte längre kommer att äta mjölkprodukter och ägg, av hälsoskäl inte vill äta gluten, soja, Quorn, vitt socker och majs... Vad blir kvar då kan man ju undra! 😱 Ja den bistra sanningen är att det mesta kommer jag att få göra själv! Men som tur är har det börjat komma några färdigprodukter som jag kan köpa, bland annat "Pulled Oats" och några vegan-biffar som finns i frysdisken på de flesta mataffärer. Men maten tror jag inte att det blir så stora problem med... värre då med tillåtet fikasmaskens... Nästan allt glutenfritt fikabröd innehåller en eller flera ingredienser som jag inte vill äta! 😩
En sak är då glasklar: jag behöver en plan; en strategi..!

I min kompiskrets är fika en stor grej! Vi fikar alltid när vi ses! Men hur ska jag lyckas stå emot alla frestelser som kommer dukas upp? Monika bjuder ofta på våfflor... Katta har typ alltid kakor... Anna bjuder oftast på mat, men har nästan alltid nåt smaskens till efterrätt...
Ja, vart jag än kommer så bjuds det på fika! Och min mamma brukade säga om min karaktär, att den sitter jag på..! 😜
Fast jag har blivit bättre med åren, och när jag väl bestämt mig så kan jag vara envis som en röd gris!
Men en fikastrategi lär jag behöva - så mycket är klart!

Jag tänker så här: Om det finns nånting färdigt, som bara är att stoppa i väskan när jag ska iväg till kompisar... det skulle verkligen underlätta!
Ett "fika-kit" i frysen kanske!?! En liten påse med hemgjort, veganskt smaskens som bara ligger där och väntar på att tas med! Det skulle kunna funka!
Men sen måste jag på nåt sätt fixa nån mjölkersättning också, för kaffe utan mjölk är enligt mina smaklökar odrickbart!
Jag brukar nästan alltid ha cashewmjölk hemma, och jag har några små, gulliga Tupperware-kannor jag kan hälla upp lite i och ta med. Problemet är att de behöver hållas kalla, men jag har ingen större lust att kånka runt på en kylväska varje gång jag ska nånstans... What to do, what to do..?

Jag får väl improvisera till en början, och se vad som funkar. Det är inte så mycket annat att göra!

Men NU har jag lite annat att göra! Det är ju iallafall nyårsafton! 🎆 🎇 🎊

GOTT NYTT ÅR till er alla! Jag hoppas att ni fortsätter titta in här även 2018!

Anneli.

Inga kommentarer: