tisdag 9 januari 2018

Veganstrategier och husarrest

Här kommer nu äntligen årets första blogginlägg. Jag tänker inte be om ursäkt för att det tagit så lång tid att komma till skott, utan bara konstatera att idag är det den 9 januari 2018, och det betyder att idag är det den 9:de dagen jag är helt vegan (förutom att jag äter honung) och det har gått hur bra som helst!

Igår var jag för första gången i år ute "bland folk", och naturligtvis bjöds det på fika. Prinsesstårta!!! Hur gick det då kanske du undrar? Jo, det gick galant! 😊 Jag hade med mig en frukt och egen cashewmjölk till kaffet, och kände mig helt nöjd med det! Förresten var det min första kopp kaffe för året!

Jag skrev ju på nyårsafton att jag behöver hitta fikastrategier för att klara av min nya veganska livsstil, och första strategin damp ner i brevlådan igår - lagom till min första fikautmaning!
Detta mina vänner är två thermosar modell mindre (3,55 dl) från Klean Kanteen som ni kan se. De är speciellt inköpta för att transportera min cashewmjölk i, och de håller kallt i ca 24 timmar vilket innebär att någon kylväska inte behövs!
Självklart så diskade jag dem på en gång så att jag kunde ta med mig den ena när jag åkte in till stan. 😃

Ja, så var då den första av mina fikastrategier avklarad! ☑ Check! Då återstår lite bakning också, men det har jag inte hunnit tänka så mycket på än. Men det börjar bli dags... redan imorgon kommer jag att utsätta mig för fika med vänner igen!

Men vad är det för husarrest som titeln till mitt blogginlägg syftar på? Jo, det är min! 😱
Jag kanske ska förtydliga att det är vädret, och ingen person, som gett mig husarrest och här ser ni varför:
Vi har isgata på vår gård! Knagglig och snorhal is är inget som mina onda fötter och knän vill utsätta sig för! Och snön på gräsmattan är hård, ojämn och riktigt, riktigt knagglig den med så där går jag inte heller om jag har nåt val. Så jag har inte vågat gå ut! En enda gång i år har jag följt med Käre Maken in till stan och då fick han backa bak bilen så långt det gick och sen komma och hämta mig och leda mig till bilen! Så igår var andra gången jag var utomhus i år! Tack och lov var det inte så halt längre så det gick bra och jag höll mig på fötterna hela vägen till garaget (som ligger bakom Da House som ni ser till vänster i bild).
Och om nån undrar varför vi inte sandar så kan jag säga att; jo det har vi gjort  - flera gånger! Med grus! Men i och med att det varit plusgrader varvat med minusgrader hela tiden så har isen smält så pass mycket att gruset sjunkit ner och när det frusit på igen så blir isen lika hal igen! Livet på landet... 😛

Krukväxterna ute i Da House blev iallafall väldigt nöjda med att jag äntligen vågade mig ut, för de blev vattnade för första gången i år! Gissa att de var törstiga! Men de hade iallafall överlevt! Sist de fick vatten har jag för mig var på nyårsafton eller möjligtvis dagen före, så det var verkligen dags!
Men nu får vi hoppas att vädret skärper sig och bestämmer sig för om det ska vara plusgrader eller minusgrader ute! Jag behöver komma ut!

Anneli.

Inga kommentarer: