torsdag 22 februari 2018

Överlevnadsstrategier

Nu har jag varit vegan i 7½ veckor! Idag är 53 dagen! 😊 Det går riktigt bra! När jag är borta, t ex på språkcafé eller hemma hos en kompis, så har jag alltid med mig en av de nya thermosarna jag visade och skrev om HÄR, och i den har jag hemgjord cashewmjölk eller när jag varit lite lat har jag köpt Oatly iKAFFE istället. Och så brukar jag ha med mig frukt, nötter och kanske nåt hembakat. Det har funkat hur bra som helst! De andra kan käka bullar, kakor eller semlor bäst det vill! Jag är nöjd med mitt! 😋

Men nu i helgen kommer jag att ställas inför en helt ny utmaning! Jag ska nämligen på kurs fredag - söndag och ska bo på hotell! Igår ringde jag till hotellet och berättade om vad jag åt och vad jag inte åt och hon jag pratade med bad mig maila en lista, vilket jag gjorde. Den såg ut så här:

Jag äter INTE: 

1. Animalier som kött, fisk, kyckling
2. Sojabönor eller produkter därav
3. Quorn
4. Mjölkprodukter
5. Ägg
6. Gluten (alla sädesslag förutom glutenfri havre)
7. Majs
8. Vitt socker
9. Sötningsmedel
10. Margarin (Om det inte är ekologiskt, möjligtvis)

Jag äter:

1. Grönsaker och sallader (dock inte majs)
2. Rotfrukter
3. Bönor och ärtor (dock inte sojabönor)
4. Ris, potatis, Quinoa, hirs
5. Glutenfri havre
6. Nöt/mandelmjölk
7. Frukt och bär
8. Honung och rörsocker
9. Alla slags nötter och mandel
10. Vegetabiliska oljor (dock inte sojaolja, helst inte rapsolja och helst ekologiska)

Självklart kunde jag inte skriva exakt allting jag faktiskt äter, men jag tror jag fick med det viktigaste. Så nu ska det bli spännande att se vad kocken kan hitta på!

Men vis av tidigare erfarenheter tänker jag packa med mig lite eget ätbart också, för jag har alltför många gånger varit med om att kocken haft dålig fantasi/varit stressad/inte brytt sig och det enda jag fått är kokt potatis, kokta grönsaker och en liten sallad... Av den anledningen blandade jag alldeles nyss ihop en egen "Trailmix", eller som det hette förr i världen: "Studentblandning".
Den här blandningen består av det jag hade hemma: cashewnötter, valnötter, makadamianötter, pecannötter, paranötter, saltade och rostade jordnötter, lite pistagemandel, russin och lite torkade mullbär. Allt ekologiskt! Jag kommer också packa med mig en 100-grammare mörk, vegansk choklad, bananer, äpplen och torkad frukt. Så mig kommer det förhoppningsvis inte gå nån nöd på! 😛

Men nu ska jag hänga tvätt och börja packa, så här har jag inte tid att sitta!
Önskar er alla en trevlig helg!

Anneli.

Inga kommentarer: